Investovat můžete do samotného vína. Zejména, máte-li v oboru znalosti, kontakty a obchodního ducha, může to být velmi zajímavé dobrodružství srovnatelné například s investováním do poštovních známek, automobilových veteránů či uměleckých děl. Asi nikdy se mu nebude věnovat člověk, který k vínu nemá žádný vztah či na ně pohlíží pouze jako na investici. Jako všechno však i investování do vína má určité specifické znaky a pravidla, která lze poměrně jednoduše specifikovat.

 

Jaké víno?

Chcete investovat do vína? Především by se nemělo jednat o víno z aromatických odrůd a téměř jistě by mělo jít o víno přívlastkové či o víno známkové.

Dále je nutno zvážit producenta a oblast původu. V čase roste jen hodnota těch vín, která pocházejí od kvalitních producentů a z vyhlášených oblastí.

S postupem času je nutno zvažovat horní hranici zralosti, od které kvalita vína začíná klesat. Právě doba před tímto zlomem je horizontem, kdy je víno třeba prodat, neboť je pro kupce, kterým bude jiný milovník vína či jeho dodavatel nebo restaurace, dosud zajímavé.

 

Co cena vína?

Cenu vína ovlivňuje především jeho jakost, ročník, původ, dostupnost na trhu a případně i to, zda víno obdrželo nějaké ocenění. S postupem času roste kromě kvality i vzácnost daného vína.

Než začneme investovat, je samozřejmě nutné mít informace. Zde platí, že pokud člověk nepatří mezi znalce, měl by si nechat poradit od odborníků. Měli bychom také sledovat reference, odborný tisk a předpovědi pro jednotlivé odrůdy. Toto jsou rady, které platí pro všechny druhy investic, pro víno ale stejně jako pro umění obzvláště.

Je třeba pamatovat též na uložení vína, které s sebou nese dodatečné náklady na skladování. Předem je nutno počítat s tím, že u vína se jedná o investici na 5 až 15 let a že je nutné zprvu investovat ne zrovna malou částku, řekněme od cca 20 000 Kč.

 

Jak investovat do vína?

Investovat lze jak do vín tuzemských tak do vín zahraničních. Kvalitní víno k archivování je třeba pořizovat přímo u vinaře, ve specializovaných vinotékách, u specializovaných obchodníků, na aukcích, na burze a pomocí futures na víno. Z těchto možností se za nejméně výhodné považuje nákup na aukcích, kde ceny bývají vysoké.

Jedním z nejběžnějších a v některých zemích i jediným možným způsobem investování do vína je nakupování vína před tím, než je plněno do lahví, resp. ještě předtím, než je sklizeno. Pro tento způsob se zažil francouzský výraz „en primeur“ nebo méně často finančníkům srozumitelnější anglické spojení „Wine Futures“ nebo jednoduše „futures na víno“.

 

Jak prodat?

Po letech nastane doba, kdy je dobré víno prodat. Toto lze zrealizovat na aukcích nebo u specializovaných obchodníků. V zahraničí patří mezi nejznámější obchodníky s vínem Farr Vintners, kteří prodávají dvojnásobek toho, co aukční síně Christies’s a Sotheby’s dohromady. 75 % jejich prodejů tvoří prodeje vína Bordeaux.

Zhodnocení při prodeji vína se pohybuje v rozmezí 10 až 15 % p. a. Při dobrém nákupu i 30 % za rok. Existují i případy zhodnocení ve výši několika tisíc procent. Např. víno Château Le Pin dosáhlo zhodnocení 7 500 % – toto víno stálo v roce 1982 pár dolarů a na aukci v roce 2007 v Chicagu bylo prodáno za 47 800 $. Takovýchto vyšších výnosů ale dosáhlo jen několik vín (kromě Château Le Pin je to například Château Petrus, Château Lafleur, Château Cheval-Blanc, Château Lafite). Podle odborného časopisu Decanter činil v letech 1978 – 2000 hrubý roční výnos (výnos bez započtení inflace) indexu Bordeaux 12 %.

 

Skladování vína

Optimální podmínky jsou teploty pohybující se v rozmezí 10 až 12 °C, vlhkost 80 až 90 % a žádné světlo. Láhve se skladují v horizontální poloze tak, aby nedošlo k vysychání korku, s kterým by se rovněž nemělo manipulovat. Nabízí se tedy klasický sklep, avšak je třeba dávat pozor na vlhkost, aby nedocházelo k napadení korku plísněmi. Nekvalitní korek také může znehodnotit víno. Děje se tak docela často i při kvalitním uložení. Je rozumné počítat s přibližně 5% ztrátou. Důležitější než nízká teplota je její stálost, proto mnohá chateau s vinnými archivy nejsou sklepy, ale často něco jako garáže.

 

Rizika investice do vína

Samozřejmě i investice do vína nese nějakou tu nevýhodu. Hlavním a největším problémem je nízká likvidita, což značně zvyšuje investiční riziko. Kvůli tomuto je dobré si zajistit odběratele předem a tím se vyhnout situaci, kdy před uzráním vína nebudeme mít kupce. Kupcem může být např. majitel luxusní restaurace či hotelu. Mnohá taková gastronomická zařízení vyhledávají určité ročníky, což je dobrá příležitost pro prodej zralého vína. Není strategické vkládat naději jen do jednoho odběratele, ale při plánování investice odborníci radí vytvořit si síť odběratelů.

Co se rozumí zajímavým ročníkem? Vedle z vinařského hlediska kvalitních ročníků, kdy se urodila skvělá vína může být pro investora zajímavý ročník v němž se udála nějaká historicky významná událost, kterou si po léta připomínáme … 1918, 1945, 1968, 1989, 2000.

 

Zajímáte se o investice do vína? Podívejte se na možnosti.